2011. március 11., péntek

Almás-ricottás muffin - mert már nem trendi (?)

Sütöttem egy adag muffint, és tiszta szerencse, hogy keresgéléseim közben ráakadtam a HVG Gasztro rovatának egy cikkére, mely egy befolyásos amerikai gasztro-figura 2011-es előrejelzéseit összegzi. Ebből megtudhattam, hogy "annyira 2010" vagyok, mivel a muffin (és a cupcake) 2011-ben már lejárt lemeznek számít. Ráadásként még azt is megtudtam, hogy a muffin "időzített kalóriabomba és módosíthatatlan valamely egészségesebb variációra", ezért is bukik meg idén. Puff neki! - hogy Pisti mamáját idézzem. Bár kíváncsi leszek én erre...



Ja, a cikk szerint 2011-ben a pie, azaz a pite a divat - ezzel nincs semmi bajom, szeretjük a pitét. De: a pite mióta nem kalóriabomba? És mióta módosítható egészségesebb variációra, a muffinnal szemben, mely viszont egyáltalán nem? (A cikk egy-két más pontjával egyetértettem.)

Az, hogy egy muffin kalóriabomba, igaz is lehet, meg nem is. Igaz, mert mint minden más ételben, egy muffinban is van kalória, hogy ezt így most tisztázzam... Ugyanakkor nem feltétlenül igaz. Sok muffin nem a csokis-vajas-cukros-csokidarabos-porcukros-bevonatos vonalat erősíti, hanem például édesítővel is elkészíthető, én már számtalan alkalommal sütöttem így, egyből nagyot változik a kalória mennyisége. És akkor még a számtalan sós muffinról nem is beszéltünk! Egy-egy jó muffin reggelire vagy tízóraira is ehető, így nem fölösleges kalóriának, hanem normális ételnek számít.

Az pedig, hogy a muffinnak nem készíthető egészségesebb variációja.... Nem igaz. Használjunk teljes kiőrlésű lisztet, répát, almát, sütőtököt, bogyós gyümölcsöket, barna cukrot, diót, citromot, olajat, banánt, túrót, ricottát, joghurtot - a végtelenségig sorolhatnám az egészségesebbnél-egészségesebb hozzávalókat, melyek mind egy-egy jó kis muffin összetevői lehetnek.

Így hát remélem, elnézitek nekem, hogy egy ilyen lejárt dologról írok, de nekünk, ódivatú fogyasztóknak nagyon bejött :-) Kallódó almák tökéletes felhasználási módja, egy kis ricottával megbolondítva, teljes kiőrlésű liszttartalma miatt még az egészségünkre is jobb hatással van. Akár fagyasztható is.

Ti hogy vélekedtek erről a témáról?


Hozzávalók: (12-15 darab)

- 145 g teljes kiőrlésű liszt
- 150 g fehérliszt (én tönköly fehérlisztet használtam)
- 125 g (arany)barnacukor
- 100 g cukor, vagy annak megfelelő méz, édesítő, stb
- 2 tk fahéj
- másfél tk sütőpor
- 1 tk szódabikarbóna
- csipet só
- 1 tojás
- 2 tojásfehérje
- 2 dl natúr joghurt
- 1 dl tej
- 200 g ricotta
- 3 ek növényi olaj
- vaníliakivonat
- 2-3 kisebb alma meghámozva, felkockázva

A tetejére opcionális: fahéjas cukor, vagy mandulaszeletek

Melegítsük elő a sütőt 200°C-ra. Béleljünk ki egy muffintepsit papírokkal.

Egy tálban keverjük össze a száraz hozzávalókat. Szerintem a fehér-teljes kiőrlésű liszt arányokkal lehet kísérletezni, a teljes kiőrlésű javára, működhet úgy is. Egy másik tálban keverjük ki a folyékony hozzávalókat, de a ricottából csak 3 evőkanállal tegyünk bele. Öntsük a folyékony összetevőket a száraz mixhez, és keverjük át gyorsan, de nem kell túlzásba vinni. Adjuk hozzá az almakockákat is, és lazán forgassuk a tésztába. 

Adagoljunk minden muffinformába a tésztából, de csak a mélyedés 2/3-ig érjen a tészta. Ezután egy kiskanállal adagoljunk minden mélyedésbe a ricottából is, és végül tegyünk a ricottás rétegre még egy vékony réteg tésztát. Aki szeretné, itt szórhat a muffinokra egy kevés fahéjat, vagy fahéjas cukrot, és mandulát is.

15-18 perc alatt sülnek meg, mire szép aranybarnává válik a tetejük, és a beléjük szúrt fogpiszkáló is tisztán jön ki. Kicsit hűlni hagyjuk, majd tejjel (vagy bármi mással, vagy magában) befalatozzuk. :-)

A szuper recept innen származik.

4 megjegyzés:

Gabi, a tortatanonc írta...

Ja, én is olvastam. De amíg van, aki szívesen és örömmel megeszi, addig még nem dobom ki a muffinsütős tepsimet!
Meg az egészség jegyében szerintem a blogok felét be kellene tiltani - az enyém valahol az elsők között lenne ;)

Bori írta...

Hát igen, de ez az egészség-dolog is olyan, ami leginkább az emberen magán áll, nem? Eldönteni, mit, mikor egyen, stb... A muffin meg...évszázadok óta az angolszász konyha egyik alap-sütije :-))

Névtelen írta...

Nálunk az egészséges étkezés a változatosság, mértékkel. Plusz sport.
A muffint tök szeretem reggelire pl, sokkal egyszerűbb, mint szendvicset gyártani minden reggel (a saját készítésű reggelit a munkahelyen szoktuk elfogyasztani).
Ugyanerre nekem a kuglóf meg az olívás csiga is tökéletes, mikor mi jut eszembe. :)
--
Borbála

Bori írta...

Teljesen egyetértek! :-)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...