2009. szeptember 23., szerda

Élmények és Pennsylvania – 1. rész

Hétvégén vendégségben jártunk: egy korábban Debrecenben tanító vendégprofesszor hívott meg minket magukhoz State College-ba, amely Pennsylvania államban található. A város tulajdonképpen egy egyetemváros, szinte minden az egyetem köré csoportosul, de ez nem annyira meglepő, hiszen az itt található Penn State University sok rangsorban az ország első 10 egyeteme közt szerepel! Az intézményt 1863-ban alapították, és ma körülbelül 50 ezer diákja van... Most azonban nem az egytem történelméről fogok írni, hanem egy számomra nagyon izgalmas részéről: az egyetem hivatalos fagyizójáról – igen, van ilyen.


The Berkey Creamery


Egy kiadós egyetemi séta után már nagyon vártam, hogy Murry elvigyen minket az egyetem fagyizójába, a Creamery-be, és nem kellett csalódnom: nagy élmény volt! A fagyizót 1865-ben (!) alapították, hogy a kezdetben teljesen agrár-központú egyetem tejgazdaságának kutató- és kísérletezőterepként szolgáljon. Pennsylvania egyébként is (nevéből adódóan) nagyon híres erdeiről és a kiemelkedő minőségű tejtermékeiről. Az 1900-as években fokozatosan bővült az üzlet: a helyi termelőktől vásárolt tejből nem csak fagylaltot, hanem különféle sajtokat és egyéb tejtermékeket is előállítottak, melyeket a helyi piacokon és az egyetem éttermeiben értékesítettek és hasznosítottak.




A fagyizó mára már az egyetem Élelmiszertudományi Intézetének (Food Science Institute) szerves részévé vált, ugyanakkor megőrzi önállóságát is, hiszen a Penn State-en, mint minden amerikai (és európai) egyetemen is, nagyon nagy szerepe van a hagyományok fenntartásának. A hallgatók és oktatók itt gyakorlatoznak, kutatnak és dolgoznak, különböző projekteket kiviteleznek, míg az emberek nagyobb része rendszeres fogyasztóként jár vissza. A fagyizó olyan népszerűségnek örvend, hogy sokszor az épületen kívül kígyóznak a sorok, lehet interneten keresztül is rendelni, és sokan messziről jönnek, hogy fagyasztóládákkal vigyenek haza a finomságokból. Például, amikor mi ott jártunk, péntek délután volt, nagyon jó idő, és nem mellesleg másnap volt a Penn State amerikai focicsapatának meccse – ez azt jelenti, hogy a szokásos vendégsereg legalább kétszerese tartotta fagyizásra érdemesnek a délutánt :-)



A fagyizó alapszabálya, hogy nem lehet az ízeket keverni, tehát egyszerre csak egyféle fagyit kérhetsz. Elsőre furcsán hangzott, de aztán megértettem, hogy miért: egy normál adag eleve akkora, hogy már esélyed sincs második adagot kérni – európai bendővel legalábbis:



Egyetlen ember volt eddig, akinek "megengedték", hogy keverje az ízeket: ő Bill Clinton volt. Állítólag a "Peachy Paterno" és a "Keeny Beany Chocolate" fantázianevű fagyikat kérte. Joe Paterno, akiről a fagyi a nevét kapta, 1966 óta a Penn State Nittany Lions nevű focicsapatának vezetőedzője, országos hírű sztár.


Az itt készített fagylalt egyébként a nagyiparilag engedélyezettnél valamivel zsírosabb, teljesebb, ami nagyon érződik is: rendkívül krémes, sima a fagyi, valóban az egyik legjobb, amit életemben ettem! A honlapjuk szerint (nem tudom, jól fordítom-e, mértékegységileg, stb) 14.1 % a tejszín zsírtartalma, amit a fagyikészítéshez használnak. Azért használhatnak az ipari normáknál zsírosabb összetételt, mert a fagyizó egyfajta "laboratóriumként" is üzemel, ahol a hallgatók és a tanárok az új ízekkel, összetételekkel kísérletezhetnek.


Én kókuszos fagyit ettem csokidarabokkal, Pisti pedig csokifagyit evett, csokidarabokkal és vaníliamagokkal (ez a "Keeny Beany Chocolate"). Vannak vicces nevű fagyik, mint például a "Death by Chocolate" (Csoki általi halál): csokifagyi csokidarabokkal, karamelldarabokkal és csokisziruppal – elég halálosnak is hangzik. Elkövettük azt a hibát, hogy tölcsérbe kértük a fagyinkat – jelentem, lehetetlen ekkora adag fagyit a tölcsér elázása nélkül megenni! Úgyhogy ha még egyszer arra járnék, már tudnám, csak kistálkába kérjem a fagyit :-)


Még egy érdekesség a hellyel kapcsolatban, hogy az Amerikában nagyon népszerű Ben & Jerry’s jégkrém márka megalkotói is itt tanulták a jégkrémkészítés alapjait. Ez a cég egyébként nagyon szimpatikus elvek alapján működteti boltjait, akit érdekel, a honlapjukon olvashat róluk bővebben.

1 megjegyzés:

Unknown írta...

fagyit akaroooook :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...