2010. november 14., vasárnap

38. VKF! Tortilla tönkölylisztből és kisokos

Amikor beköltöztünk önálló berlini albérletünkbe, még februárban, vettem egyszer egy kiló tönkölybúzalisztet, csak épp azt nem tudtam, hogy tönkölybúzalisztet veszek... Kemény két hónapos német nyelvtudásommal magabiztosan vásároltam a Lidlben, és annyit láttam a csomagoláson, hogy "blablabla Mehl", gondoltam, jó lesz. Aztán itthon egy kicsit elbizonytalanodtam, hogy mégis, mi lehet az a "Dinkel" előtag a csomagoláson, és nekiálltam a neten kikeresni. Hamar rá kellett jönnöm, hogy én bizony tönkölylisztet szereztem, a "sima" liszt helyett. :-) Akkor nem használtam fel szerzeményemet, mostanság azonban olvasgattam különböző lisztekről, és eszembe jutott, hogy nekem van ám még egy kiló tönkölylisztem elfekvőben! Nem is gondoltam volna, hogy ilyen értékes! Akit érdekel, később tortillával folytatódik...

Tönköly-tortilla fűszeres húsgombócokkal

A tönkölybúza genetikailag tiszta, őshonos növény, ezért a betegségekkel és kártevőkkel szemben ellenállóbb, a gyomnövényeket elnyomja, a talajt nem teszi tönkre, tehát vegyszerek alkalmazása nélkül gazdaságosan termeszthető a Föld gabonatermő vidékein. Magyarországon a 19. század végéig termesztették, majd lassan feledésbe merült, helyét más gabonafajták vették át. Két tudósnak, dr. Kalmár Gergelynek és dr. Kajdi Ferencnek köszönhető, hogy ma már újra minőségi tönkölybúza (ÖKO-10) terem Magyarországon, és a tönköly lisztje is egyre ismertebb a tudatosan táplálkozók körében. A tönkölybúza fehérjetartalma felülmúlja a hagyományos búzáét, megtalálható benne szinte a teljes B-Vitamin csoport, gazdag szelénben, kálciumban, magnéziumban és foszforban. A tönkölylisztből készült ételek dúsak, a jóllakottság érzését így hamarabb elérhetjük. Bár nem vagyok dietetikus, de azt olvastam, hogy a tönkölylisztes termékeket a cukorbetegek is jobban fogyaszthatják, mint a sima finomliszteseket, mert lassabban szívódik fel, jobb a glikémiás indexe. Aki ért hozzá, megírhatja pontosan :-)

Kapható fehér, és teljes kiőrlésű változata is - valószínűleg a diétázóknak (mindenki másnak is) az utóbbi változat még jobb. Sajnos, egyelőre még drágább, mint a fehér búza finomliszt, otthon kb. 400-700 Ft között mozog az ára, ahogy az interneten láttam, nem tudom, bioboltokban mennyibe kerülhet. Aki megteheti, talán mégis érdemes beruházni, kipróbálni, mert hosszabb távon igenis megéri...

A tönkölylisztnek rendkívül magas a sikértartalma, ezért mindenféle péksüteménybe, kenyérsütéshez bátran használható. Én nemrég sütöttem életemben először kenyeret, tökéletes lett tönkölyliszttel (igaz, másféle lisztek is voltak benne).

A mai posztban egy tortilla receptet osztok meg veletek, amelyet tönkölyliszttel készítettem. Ismét a River Cottage-os Hugh Fearnley-Whittingstall volt az inspiráció, bár a receptje ezúttal nem volt teljesen egyértelmű (számomra). A hozzávalók közt szerepel 1 teáskanál olaj, amelyről azt írja, hogy nem kell a tésztához adni, amíg gyúrjuk, azt viszont már nem írja, hogy a sütésnél kell-e... Én végül nem használtam egyáltalán, szárazon is szépen kisültek a tortilla lapok, de aki gondolja, ártani biztosan nem árt. 

Hozzávalók (8 darabhoz):

- 250 g fehér/teljes kiőrlésű tönkölyliszt, plusz egy kevés a nyújtáshoz
- 1 tk só
- 150 ml víz (ha teljes kiőrlésű a liszt, picit több lehet a víz)
- 1 tk olaj

Az olaj kivételével keverjük össze a hozzávalókat, és gyúrjuk-dagasszuk a tésztát egy pár percig, amíg szép sima, és kevésbé ragadós lesz. Pihentessük lefedve egy fél órát, így könnyebb lesz nyújtani. 

Osszuk nyolcfelé a tésztát, és minden részből formázzunk kis gombócot. Elegendő liszttel nyújtsuk ki a gombócokat a körhöz leginkább hasonlító alakúra, nekem nem lettek tökéletesek, de ilyenkor illethetem őket a rusztikus jelzővel. :-)

"Rusztikus"

Jó melegre felhevített serpenyőben (egy csepp olajjal) süssük a tortillákat oldalanként 30-30 másodpercig, vagy amíg barnás pöttyök jelennek meg rajtuk. Egy tiszta konyharuhára szedjük ki a tortillákat, és mindig takarjuk vissza őket, amíg a következő sül, mert addig is puhulnak a gőzben.

Ha nem esszük meg egyből mindet, fóliába csomagolva tárolhatók, és mikróban vagy sütőben újramelegíthetők.

A tortillát rengeteg módon használhatjuk fel: bármilyen hús-zöldség-szósz kombinációt tekerhetünk bele, két lap közé sajtot-sonkát-szószt tehetünk, és összesüthetjük (pl. grillen, serpenyőben), apró darabokra vágva/tépve saláta mellé adhatjuk, vagy szószok mellé mártogatósnak.... Csak a fantázia szab határokat! :-)

Ti használtatok már tönkölylisztet? Ha igen, milyen tapasztalatokkal? Ja, ez az első Vigyázz, Kész, Főzz! munkám is, véletlen egybeesés :-)

Tönköly angolul: spelt; németül: Dinkel.

Források:

2 megjegyzés:

bodzablog írta...

Szia! Edónál ,,találtalak''. Nagyon tetszik ez a tortilla recept, és mivel ilyen egyszerű, biztosan nekiállok majd gyártani párat. Sokszor használok tönköly lisztet és meglepő módon először pitát készítettem belőle. Persze előbb mentem Limarához, hogy megkérdezzem, szerinte lehet-e belőle, mégiscsak ő a ,,mester'' a témában. Miután megnyugtatott, megcsináltam és szuperul sikerültek. Azóta is használom a tönköly lisztet, és sütök belőle bátran. Többször készítek valamilyen zöldséggel, sovány sonkával töltött palacsintát, esetleg sajtmártással, amihez szintén jó a tönköly liszt. De teljesen jó a köles és a zabliszt is, bár kevesen ismerik. Ezeket általában keverem valamivel, attól függően, hogy mit sütök. Mert a tönkölytől eltekintve utóbbiakban nemigen vannak nyúlásra hajlamos sikérszálak :))) viszont az ízük... mmmm :) mennyei! Szóval nyugodtan használd bátran bármihez, csak egészségesebbek lehettek tőle! Sok sikert :)

Bori írta...

Na, örülök, hogy idetaláltál! :-) Jó ötlet, amiket írsz, biztos, hogy még fogok kísérletezni a tönkölyliszttel, meg egyebekkel, mert izgalmas, új terep. Limarától már én is sütöttem, természetesen, megkerülhetetlen :-)))

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...